Tävling.jpg

"I´d like to see the fairways more narrow.
Then everybody would have to play
from the rough just like me"

//Seve Ballesteros

Tävlingsinformation

GOLFVECKAN 2024

KOMMANDE TÄVLING

Foursomepokalen 2024.png

TÄVLINGSBESTÄMMELSER

ANMÄLAN TILL TÄVLING

Det är i regel möjligt att anmäla sig till tävling när tävlingsprogrammet är anslaget. Undantag gäller för tävlingar som ingår i golfveckan Till dessa tävlingar går det att anmäla sig fr.o.m. den 1 juni (Guldmedlem fr.o.m. 15 maj)

När restriktioner från myndigheter hindrar oss för att tävla är anmälan stängd tillsvidare.

Anmälan till tävling kan göras på följande sätt:
- via internet (mingolf.golf.se)
- via golfterminalen (vid kansliet)
- via receptionen (direkt eller per telefon)

- För deltagande ska årets spelavgift för aktivt medlemskap vara erlagd.
- Anmälningstiden utgår som regel kl. 12.00 två(2) dagar innan tävlingen om inte annat angivits.
- Anmälan som ej återtagits före anmälningstidens utgång är bindande vad beträffar anmälningsavgifter.
- Vid eventuell överanmälning gäller principen anmälningsordning om inte annat angivits.
- Önskan om tidig respektive sen start kan medges.
Övriga önskemål medges ej.
- Spelaren ska se till att exakt handicap är uppdaterad i GIT.
Om handicapen är fel ska spelaren justera detta i före start.
- Anmälningsavgiften ska betalas före start samtidigt som greenlagare uppvisas.

Efteranmälan förekommer ej, men reserv kan efter lottning ersätta utebliven deltagare för att fylla ut ev. 2-boll till 3-boll.

STARTLISTA
Startlista publiceras på golf.se och på anslagstavlan senast dag före tävling.

STARTAVGIFTER/TÄVLINGSGREENFEE
- Singel: 150 kr/spelare. Par: 300 kr/par.
Juniorer erlägger halv startavgift. Startavgiften kan vara högre vid speciella tävlingsarrangemang, se inbjudan.
- Gästande spelare betalar, utöver startavgift en (reducerad) greenfee som är 400 kr

ÅTERBUD
Spelare som anmält sig och inlottats i tävling och som uteblir från start utan giltigt skäl och utan att anmäla detta skall debiteras dubbel startavgift och kan avstängas från att delta i tävlingar under viss tid.

RESERVER
Spelare som anmält sig till reservlistan har själv skyldighet att kontrollera om plats erhållits i tävlingen.

I övrigt gäller ”Återbud” enligt ovan.

HANDICAP
Alla med hcp 54 och lägre får delta i tävlingar men vissa tävlingar har handicaprestriktioner.

HCP-KLASSER (om inget annat anges)
A: +2,0 -12,4   B: 12,5-21,4   C: 21,5-36  D: 37-54

Se alltid inför respektive tävling.
Partävlingar delas lika i klasser vid lottning om inget annat anges.

TEE I HANDICAPTÄVLING
Om inget annat sägs i villkoren för en tävling skall samtliga herrar spela från gul tee och samtliga damer spela från röd tee.

PAUS
Under tävling har spelarna, efter hål 9, rätt att avbryta spelet och ta en paus på högst 5 minuter för att inta förfriskningar.

SCORING AREA
Lämna inte ”scoring area” förrän du är övertygad om att scorekortet är korrekt ifyllt, signerat och ev. regelfrågor är lösta.

PRISUTDELNING
Prisutdelning sker normalt omedelbart efter att en tävling är färdigspelad om inte annat anges
Om pristagare har förhinder att delta på prisutdelningen kan priser avhämtas senast en(1) vecka senare på kansliet.

TRANSPORTMEDEL
Under en rond får en spelare, eller dennes caddie, inte åka med någon form av motoriserat transportmedel, annat än med uppvisande av tillstånd från sin hemmaklubb, eller i undantagsfall med tillstånd från aktuell tävlingsledning.

CADDIE
Vid samtliga tävlingar har spelare rätt att använda sig av caddie. Undantag är juniortävlingar

ÖVRIGT
Husdjur får ej medtagas vid tävling.
Läs på anslagstavla före tävlingen om särskilda tillfälliga lokala regler gäller för dagen.
I övrigt gäller bestämmelserna i SGF:s ”Spel- och tävlingshandbok

Överträdelse av ett villkor för tävling kan leda till tillsägelse eller disciplinär åtgärd.

Tävlingsledningen förbehåller sig rätten till ändringar i programmet.

Tävlingsbestämmelser 2024 (*pdf)

Soderasen_IMG_0021_W_HÃ¥l_2.jpg