Välkomna till Vintergolfen 2022-2023

Årets Vintergolf spelas med fairway matta över 14 hål oavsett om ordinarie greener är öppna eller ej, mellan den 2 november 2022 och 29 mars 2023 eftersom hål 12 - 15 är stängda för vintergolf.

Speldagar:

Varje spelbar onsdag fr.o.m 2 november 2022 till och med den 29 mars 2023

Anmälan.

Obligatorisk vis GIT senast Tisdag kl. 12.00 Inga efteranmälningar.

Spelform:

Slaggolf 14 hål. Minst 6 spelare måste starta för att omgången skall ingå i sammandraget.

Anmälan:

Senast Tisdag kl 12.00. Via golf.se eller i kansliet. Öppen för spelare 50 år eller äldre.

Lottning:

Lottning sker Tisdag efter kl. 12.00 i 4- bollar eller 3-bollar.

Kanonstart:

Kl. 10.00 på hål 9, hål 1, hål 10, hål 11, hål 17 och hål 18.

Samling i Klubbhuset ca 15 min före första start för ev. info och utdelning av scorekorten.

Startavgift:

30:- per spelomgång, varav 20:- går till dagspriser enligt speciell lista, 5:- till slutpriser, 5:- till Kaffepriser.

Betalning sker via GIT eller i kansliet (OBS! inga kontanter)

Rapportering.

Varje spelare i bollen kontrollerar sitt resultat mot markören.

Resultatet presenteras för registrering i Klubbhuset före utlottningen av kaffet.

Resultat.

Vi spelar med vintergreener och använder inofficiell Hcp som beräknas enligt nedan. Samtliga resultat publiceras på Klubbens hemsida.

Prisutdelning.

Priserna läses upp efter avslutad rond och utdelas som presentkort i slutet av säsongen. Kaffet utlottas i Klubbhuset, närvaro krävs för Kaffepriset.

Säsongsavslutning: 29 mars med lagtävling o prisutdelning och lunch (ej obl.)

Tee: Herrar spelar från gul tee, damer från röd. Herrar 75+ får välja gul eller röd tee vid första onsdagstävlingen, herrar som fyller 75 under 1 nov-25 april har möjlighet att välja röd tee.

Handicap: Vid spel på vintergreen är det 40% av spelarens ordinarie Hcp- slop /S-Hcp/ vid första spel tillfället.

Därefter gäller:

Höjning och sänkning av Vinter Hcp . Har man inte spelat på 1 omgång tappar man 1 slag, max 3 slag

Höjning: >61 slag = + 1 slag

Sänkning: 53 - 54 = - 1 slag , 51 - 52 = - 2 slag,

49 - 50 = - 3 slag . 47 - 48 = - 4 slag, osv.

Bunkrar betraktas som mark under arbete. Lägesförbättring en klubblängd får tillämpas på hela spelfältet. I hinder spelas som vanligt utan matta . Vid pluggad boll, som ej hitta, får ny boll droppas utan plikt om samtliga i bollen är överens om var den har försvunnit.

Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att korrigera reglerna när omständigheterna så påfordras.

Fairwaymatta/Vintermatta: Fr.o.m. 2 nov är det obligatoriskt att använda matta på på fairway för att spara banan.

Väl mött i vinter! Seniorkommittén

Söderåsens GK